Stor vandreutstilling med mer enn 100 malerier i de fire nordiske hovedstadene i 1985 og 86. Utstillingen var et samarbeid mellom Nasjonalgalleriet i Oslo, Nationalmuseum i Stockholm, Statens museum for kunst i København og Amos Anderssons konstmuseum i Helsingfors. Utstillingen tok sikte på å fremheve 1880-tallet i nordisk maleri, en tid hvor Paris og Frankrike overtar for Düsseldorf, München og andre tyske byer som det sted nordiske kunstnere søkte til. Inspirasjonen fra Frankrike resulterer i gjennombruddet til friluftsmaleriet og for realismen som en ny retning som overtar for 1860- og 70-årenes akademiske kunst. Samtidig foregår det også en prosess i de nordiske landene hvor kunstnerne - ofte inspirert av samtidige sosiale bevegelser - søker å bedre sine egne arbeidsforhold i hjemlandene i opposisjon mot det som oppfattedes som konservative kunstforeninger og akademier. Utstillingen viste frem 1880-årene som en brytningstid både for kunsten og for kunstnerne og, ville heve realismens posisjon i kunsthistorien henimot den samtidige impresjonismen.


Utstillingen ble fulgt opp med utstillingen Nordiske stemninger: nordisk maleri fra århundreskiftet to år senere som tok for seg nordisk kunst fra 1890-tallet og ble vist i Nasjonalgalleriet i tillegg til Kunstmuseum Düsseldorf, The Hayward Gallery i London og le Musée du Petit palais i Paris. 


Harriet Backer er representert med fire malerier, tre interiører og ett landskapsmaleri, sammen med flere av hennes norske venner og samtidige som Kitty Kielland, Erik Werenskiold, Christian Krogh og Eilif Peterssen. Nordiske kunstnere som Anna Ancher og Peder Severin Krøyer fra Danmark, Anders Zorn og Bruno Liljefors fra Sverige og Eero Järnefelt og Akseli Gallen-Kallela fra Finland var også utstilt.

Katalog med introduksjoner til perioden på skandinaviske språk og engelske sammendrag, 126 malerier.